אריקיינשטיין – פלייליסט פרידה מאריק איינשטיין
29.11.13
אם צוות תסריטאים היה כותב את סיפור חייו של אריק איינשטיין הוא היה נראה בדיוק כך. "הבן הבכור של מדינת ישראל", נולד בעיר מספר 1, יפה תואר, ספורטאי מצטיין, ההארד קור של האמא של הממסד שמשמש פלקט יפה של ימי הלהקות הצבאיות והחיים של לפני הרוקנרול, מאמץ את הרוקנרול לחיקו ומדביק בו את כל המדינה, מתחתן, מתגרש, שחקן מצליח, מגדל אגדות רוק אחת אחרי השנייה, נאלץ להיפרד משותפו שמואס בהוללות ופורש אל העולם החרדי, עובר תאונת דרכים קשה, מסתגר בביתו, כותב לילדים ומתעקש להמשיך להוציא אלבומים ובמקביל להתפייד מהחיים שלנו. יש פה חומר ל-20 עונות של דרמה משובחת.

קשה להפריז במרכזיותו של אריק איינשטיין בתרבות הישראלית. אריק זכה להיות תחנת הממסר הלוקאלית לכל התופעות ששטפו את העולם. בשבילנו הוא היה בבואתו של ביל היילי כמבשר הרוקנרול בישראל, בבואתו של אלביס כגרסה צברית יפת תואר וכריזמטית שבחורות נופלות לרגליו, בבואתו של בוב דילן בתפקיד הכועס על כל העולם ובבואתו של פרנק סינטרה המייצג של העולם שלפני מהפכת ילדי הפרחים והרוקנרול.

איש חכם אמר לי פעם שסוד כוחה של מנהיגות הוא לדעת ליצור שינוי לצד המשכיות. הקהל מוכן להתקדם קדימה כל עוד אתה לא מושך לו את השטיח מתחת לרגליים וכמו לנון ומקרטני גם איינשטיין ידע לעשות את זה בצורה הכי טובה מכולם, והקהל בהחלט הלך אחריו. אריק היטיב פעמים רבות להבין לאן נושבת הרוח, לצרף אליו את האנשים המתאימים ביותר למשימה ולתת לקהל שלו את התוצאה הטובה ביותר שזכתה לאהדה הגדולה ביותר.

כשהייתי בהופעה של פול מקרטני בפארק הירקון ב-2008 חשבתי לעצמי שהמוסיקה של הביטלס היא הפסקול השלם לחייו של בנאדם. יש להם את השירים לכל גיל, לכל שלב, לכל סיטואציה ולכל קהל. גם איינשטיין שזור בדברי הימים שלנו באותה צורה. יש לו את שירי הילדים, שירי ארץ ישראל, שירי הרוקנרול ואת שירי משוררים.

ריכזתי את השירים של אריק שאני הכי אוהב. ניסיתי להגיע לעשרה אבל הצלחתי להצטמצם רק ל-13. הרשימה לא מייצגת כלום, רק חלון הצצה לטעם שלי. אני מזהיר מראש שאשתמש במילה "שלמות" הרבה פעמים בטקסט הזה.

1. העיר הלבנה



בעיניי אריק הוא "ההתגשמות בבשר החי" של תל אביב. גם כמוה הוא היה יפה, מוצלח והציבור ראה בו את התקווה של המדינה הצעירה. נעמי שמר הפליאה פה במילים ומיקי שביב מנגן פה תפקיד בבס יפה יפה.

2. מה שהיה היה



מתוך מזל גדי: השיר עם ה C PART הכי יפה בעולם. למי שלא יודע מה זה C PART, אז מדובר בקטע שלישי בשיר שאינו בלחן של הבית או הפזמון. בשיר הזה כל קטע מולחן למשעי, הבתים, הפזמון מתבשלים טוב טוב ואז כשהחלק השלישי של "אם אל אביב, שם מעבר להרים..." מפציע אני תמיד נאלם דום. שלום חנוך הלחין פה מנגינה מיוחדת במינה שהייתה יכולה בקלות להיות פתיח של הסדרה "תקומה" בערוץ הראשון. אני בטוח שמלחיניים קלאסיים רבים היו שמחים להביא אותה ביציאה כזאת משלהם.

3. הזמן הכפרי



מאיפה לעזאזל לאה גולדברג הביאה את הטקסט סטארט אפ המטורף הזה? יש פה אם ובת הולנדיות, כפר, מפוחית אמריקאית, שאכטה מתהילים וזוג אוהב. מת, מת לדעת איך השיר הזה התגלגל לתוך אלבום של איינשטיין. מיקי גבריאלוב הלחין פה את יצירת הרוק המתקדם הכי קומיוניקטיבית ששמעתי בחיים שלי.

4. שיר של רנדי ניומן



איינשטיין לקח שיר נפלא של רנדי ניומן על דייטון אוהיו בתחילת המאה העשרים והפך אותו לשיר אסלי על תל אביב. איתי, הבן שלי כבר מכיר את כל השיר הזה בעל פה והוא מוביל בפלייליסט לפני השינה שלו. שתי דקות של שלמות מפרי עטו של יהונתן גפן.


5. ביתי אל מול גולן



אני יודע שאני יוצא הכי נפתלי בנט, אין לי סנטימנטים מיוחדים לגולן אבל אני פשוט אוהב את השיר הזה. לחן נפלא של חיים ברקני (את תלכי בשדה) ועיבוד כלי קשת אינטימי של אבנר קנר. איינשטיין מצליח להושיב אותנו בארבע עיניים עם גיבור השיר ולשמוע את הסיפור שלו, הבדל גדול מהביצוע "המשוחק" של שלישיית שריד.

6. הכניסיני תחת כנפך



אבא שלי אהב את הביצוע של ריטה והתקליט הכי קדום של איינשטיין שהיה לנו היה "אוהב להיות בבית" כך שלא יצא לי להיחשף לביצוע הזה. בפעם הראשונה שמעתי אותו במשמרת לילה ביום שבת, בגלי צהל (נעמי רביע שידרה), בשנות לפנות בוקר הייתה רצועת שידור של שירים עבריים והעורך המוסיקלי תמיד ערך טראש עברי כמו "הו מרגנית", או "סינדרלה" של סקסטה. יום אחד הוא שידר את "הכניסיני" והביצוע מצא חן בעייני מאוד. אני חושב שהביצוע הזה הוא הישג לא פחות גדול מ"עטור מצחך", לקחת טקסט הארד קור של ביאליק ולהפוך אותו ללהיט שכולם יכולים להכיל זו מלאכת מחשבת.

7. עצים



בפעם הראשונה פגשתי אזכור של השיר באלבום ההופעה המשותף של אריק ושלום. בגב הדיסק היה כתוב: רצועת בונוס – עצים. אבל השיר לא היה בדיסק, בסוף מצאתי אותו באלבום "על פני האדמה" של שלום חנוך ואהבתי מאוד להאזין לו. פעם פגשתי את שלום חנוך בגלי צה"ל וסיפרתי לו שזה השיר שלו שאני הכי אוהב אז הוא אמר לי שזה שיר של אריק. השיר היה חלק מהאלבום "חמוש במשקפיים" שלא ניתן היה להשיג אותו בדיסק באותם ימים. שנים אחרי, פתאום הדיסק צץ ב"דיסק סנטר" בדיזנגוף סנטר. העיבוד והביצוע של שלום יותר יפה אבל בעיניי זה אחד משירי האהבה הגדולים בעברית. הרצון להבין "מה נשים רוצות" מלווה את הגבר כל ימי חייו ואיינשטיין מבטא זאת בפשטות ובדיוק.

8. אשר טייל עמך



שיר מקסים של אברהם חלפי שמדבר על איש המאוהב באשתו של החבר שלו. הבחור מטייל עמה בשוק וכל הסובבים אותו קולטים את זה. אני אוהב את התיאור הלא שיפוטי והמקבל של "המאוהב באשת רעהו", והמשפט "אני וגופי חבוקים שנינו יחד" הם כמו ציור של פיקאסו במילים. בצד המוסיקלי יוני רכטר נותן פה עיבוד והפקה מושלמים. כל תו במקום.

9. צער לך



אריק סיפר פעם שבמהלך הקלטת השיר הוא הסתכל ליהודית רביץ בעיניים ופשוט התאהב בה. "זה עכשיו או לא לעולם לא" הוא אמר לעצמו בלב "או שאתה עוזב הכל והולך אתה או שאל תחשוב על זה יותר". יוני רכטר הצליח ליצור פה גם תמונה אינטימית נהדרת וגם אווירה "ראשונית" כמו של חווה ואדם. שיר יום שישי בצהרים קלאסי. אני אוהב שהוא אומר: "שפיל יוני..." 

10. עטור מצחך



בעולם המוסיקלי שלי קבעתי שני קצוות של מורכבות: בצד אחד יוני רכטר, בצד השני ניל יאנג.
יאנג יודע לספר סיפור מלודי פתלתל עם שני אקורדים בלבד. רכטר האקדמאי תמיד מנסה לסבך, להקשות ולהחכים את השיר. התווים עפים לכל הכיוונים ואין אקורדים פשוטים. לפעמים אני מאבד סבלנות אבל לפעמים הוא מצליח בגדול. "עטור מצחך" הוא הדוגמא הגדולה ביותר להצלחה כזאת: שיר משוררים עלום עם לחן מורכב, עמוס באקורדים ולמרות כל זאת הוא מצליח להתגלש אל הלב בקלות ואין אף אדם שיכול להישאר אדיש אליו. רכטר מספר שהלחנת השיר לקחה זמן רב. באיזה שהוא שלב, אחרי הלחנת הבית הראשון הוא נתקע ולא הצליח להתקדם עד שיום אחד אריק הגיע אליו והציע לו להפריד את המילים "את, אוהבת, להיות, עצובה ושותקת" לתת לכל אחת שורה נפרדת. מחסום הכתיבה השתחרר ובא לסיומו לחן לאחד השירים הכי יפים בשפה העברית.

11. קילפתי תפוז



כשהילה, אחותי הג'מייקנית בנפשה הייתה ילדה היא אהבה מאוד את השיר הזה. גיליתי אותו מחדש כשהשמעתי אותו לאיתי הבן שלי. זה כל כך מגניב שיוני רכטר בחר בעיבוד רגאיי והסיטואציה של הילד בתוך התפוז פשוט מקסימה.

12. מיליון



יש בי אהבה גדולה ליונתן רטוש, שהיה כנעני, חתום על הרבה מילים בשפה העברית וגם משורר בחסד. השיר הזה מדבר על אהבה גדולה לאישה אחת שאיננה והכותב לא מוצא לה תחליף בכל העולם כולו, אני פשוט אוהב את הטוטאליות של הכותב אל האישה שלו. קלפטר הלחין והשיר הופק במינימליזם. ביו טיוב לא הייתה גרסה של השיר ונאלצתי להעלות אותו בעצמי.

13. שמש רטובה



שיר הסיום של האלבום "שמש רטובה". רביב גזית עיבד ויצר סאונד שנשמע כמו פסקול הסרט "בלייד ראנר". לצד כל הסינטים העדינים אפשר למצוא את הגיטרה האוורירית שמחזירה את המציאות הישראלית לתמונה. אפשר ממש להרגיש את המדרכה של רחוב "חובבי ציון" בקומפוזיציה.

הוסף תגובה :
שם הכותב
נושא
דוא"ל
אתר
תוכן הפנייה


כל הזכויות שמורות לאורי פז 2010
טוחן מדיה בניית אתרים